• MF uszczegółowi jakie świadczenia należy wpłacać na mikrorachunek podatkowy

    Minister Finansów (MF) zamierza precyzyjnie określić w drodze rozporządzenia wykaz rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu tzw. mikrorachunku podatkowego. 

    Od 1 stycznia 2020 r. funkcjonuje w Polsce tzw. mikrorachunek podatkowy, czyli indywidualny, przypisany do danego podatnika rachunek bankowy służący do rozliczeń z urzędem skarbowym. 

    Główną ideą mikrorachunku podatkowego jest, aby podatnik co do zasady nie musiał wpłacać świadczeń na rzecz urzędu skarbowego na różne odrębne rachunki (przypisane do danego podatku), lecz na jeden rachunek, przypisany do tego podatnika. Powyższe powinno skutkować m.in. ograniczeniem ryzyka pomyłek. W przeszłości w praktyce zdarzało się bowiem, że podatnicy mylili rachunki w efekcie czego wplata dotycząca np. podatku VAT trafiała na rachunek dotyczący podatku CIT, a w skrajnych przypadkach nawet na rachunek innego urzędu skarbowego niż urząd właściwy dla podatnika.  

    Ponieważ mikrorachunek podatkowy ze swej istoty przypisany jest do danego podatnika, to nie zmienia się on w razie zmiany właściwości rzeczowej lub miejscowej organu podatkowego, co niewątpliwie jest zaletą dla podatników, którzy zmienili np. swoje miejsce zamieszkania lub miejsce siedziby firmy.  

    Wprowadzone na początku 2020 r. przepisy dotyczące stosowania mikrorachunku podatkowego nie były do końca jednoznaczne. Kontrowersje budziło m.in. to czy za jego pośrednictwem należy opłacać chociażby mandaty karne nakładane przez Policję. W początkowym okresie obowiązywania przepisów pojawiały się opinie wskazujące, że taki obowiązek może występować. Ostatecznie u przedstawicieli doktryny podatkowej zaczął jednak przeważać pogląd, że takiego obowiązku nie ma, ponieważ mandaty karne nie są niepodatkową należnością budżetową, do której ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe (zajmuje się tym Policja). 

    Zapewne mając na uwadze niejednoznaczność przepisów, ustawodawca od 1 lipca 2020 r. zmienił treść art. 61b ustawy Ordynacja podatkowa, regulującego kwestie płatności za pośrednictwem mikrorachunku podatkowego. 

    Zgodnie aktualnym (obowiązującym od 1 lipca 2020 r.) brzmieniem art. 61b § 1 Ordynacji podatkowej wpłata podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych dokonywana na rachunek urzędu skarbowego jest realizowana przy użyciu: 

    • rachunku bankowego urzędu skarbowego albo 
    • indywidualnego rachunku podatkowego (tzw. mikrorachunku podatkowego). 

    Powyższe oznacza, że za pośrednictwem mikrorachunku podatkowego nie opłacimy zatem np. podatku od nieruchomości, czy też opłat lokalnych. Nie są to bowiem wpłaty dokonywane na rachunek urzędu skarbowego, a tylko takie mogą być realizowane przy użyciu mikrorachunku podatkowego.

    Co istotne, przepisy (art. 61b § 4 Ordynacji podatkowej) upoważniły MF do wydania rozporządzenia wykonawczego w którym określi rodzaje podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego. 

    Celem realizacji powyższego upoważnienia na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt z dnia 28 lipca 2020 r. dotyczący rozporządzenia w sprawie określenia rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego. 

    Szczegółowy wykaz rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego, znalazł się w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Wykaz ten został podzielony na części dotyczące CIT, PIT i VAT. W każdej z tych części ujęto należności wynikające z określonych deklaracji/zeznań w ramach danego rodzaju podatku. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu rozporządzenia wskazanie poszczególnych formularzy podatkowych, którymi rozlicza się określone podatki ma na celu ułatwienie podatnikom identyfikacji wpłat, które są realizowane przy użyciu mikrorachunku podatkowego.  

    Wydaje się, że uszczegółowienie, które zamierza wprowadzić MF należy ocenić pozytywnie, gdyż faktycznie powinno istotnie zredukować potencjalne problemy podatników z ustalaniem, czy danej wpłaty powinni dokonać na mikrorachunek podatkowy, czy może jednak na „tradycyjny” rachunek urzędu skarbowego. 

    Co istotne z uzasadnienia do projektu rozporządzenia wynika również, że przy użyciu indywidualnego rachunku podatkowego dokonywane powinny być także płatności organu egzekucyjnego za zadłużenia podatnika objęte tytułem wykonawczym, których wierzycielem jest naczelnik urzędu skarbowego.  

    W przedmiotowym uzasadnieniu do projektu podkreślono także,  wykaz nie zawiera należności wynikających z podatku akcyzowego, gdyż podatek ten jest pobierany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Targu, a zatem jego zapłata następuje na rachunek bankowy tego Urzędu Skarbowego.  

    ww. uzasadnieniu wskazano również na możliwość przyszłej rozbudowy katalogu należności objętych mikrorachunkiem podatkowym. 

    Zgodnie z projektem rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Aktualnie nadal znajduje się ono jednak na etapie opiniowania.

    Zachęcamy do bieżącego monitorowania prac MF: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12336701/katalog/12704323#12704323 

    Wykaz rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego (zgodnie z projektem rozporządzenia): 

    I. Podatek dochodowy od osób prawnych:

    1. wynikający z deklaracji o wysokości pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
      CIT-10Z 

    2. wynikający z deklaracji o wysokości podatku dochodowego od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w oświadczeniu CIT-5 lub deklaracji CIT-6AR 
      CIT-11R 

    3. wynikający z deklaracji o wysokości pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatnika mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
      CIT-6R 

    4. wynikający z deklaracji o wysokości podatku dochodowego od dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych
      CIT-6AR 

    5. wynikający z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych
      CIT-8

    6. wynikający z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatkową grupę kapitałową i należnego podatku dochodowego od osób prawnych
      CIT-8AB
      wynikający z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatkową grupę kapitałową – podatnika podatku dochodowego od osób prawnych
      CIT-8A, CIT-8B

    7. wynikający z deklaracji o wysokości przychodu za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w porcie polskim, uzyskanego przez zagraniczne przedsiębiorstwo żeglugi handlowej od zagranicznych zleceniodawców
      CIT-9R

    8. wynikający z deklaracji o wysokości zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłat odsetek i dyskonta zrealizowanych w ramach emisji danej serii obligacji
      CIT-14

    9. wynikający z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu z zagranicznej jednostki kontrolowanej i należnego podatku dochodowego od osób prawnych
      CIT-CFC

    10. wynikający z deklaracji o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków
      CIT-NZ

    II. Podatek dochodowy od osób fizycznych:

    1. wynikający z zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
      PIT-28

    2. wynikający z zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
      PIT-28S

    3. wynikający z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty)
      PIT-36

    4. wynikający z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (podatek dochodowy według stawki 19%)
      PIT-36L

    5. wynikający z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty)
      PIT-36S

    6. wynikający z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (podatek dochodowy według stawki 19%)
      PIT-36LS

    7. wynikający z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty)
      PIT-37 

    8. wynikający z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty)
      PIT-38

    9. wynikający z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty)
      PIT-39

    10. wynikający z deklaracji rocznej o zaliczkach na podatek dochodowy
      PIT-4R

    11. podatek dochodowy według stawki 19% od dochodów osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub działy specjalne produkcji rolnej
      PPL

    12. podatek dochodowy od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej
      PIT-7

    13. wynikający z deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym
      PIT-8AR

    14. wynikający z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu z zagranicznej jednostki kontrolowanej i należnego podatku dochodowego od osób fizycznych
      PIT-CFC  

    15. wynikający z deklaracji o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków
      PIT-NZ

    16. wynikający z deklaracji o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków osiągniętego przez przedsiębiorstwo w spadku
      PIT-NZS

    17. zryczałtowany podatek dochodowy od osób duchownych
      PPD

    18. zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów ewidencjonowanych
      PPE

    19. podatek dochodowy z papierów wartościowych i instrumentów finansowych
      PPW

    III. Podatek od towarów i usług:

    1. wynikający z deklaracji dla podatku od towarów i usług
      VAT-7

    2. wynikający z deklaracji dla podatku od towarów i usług
      VAT-7K

    3. wynikający z deklaracji dla podatku od towarów i usług
      VAT-7D

    4. wynikający z deklaracji dla podatku od towarów i usług dla osób zwolnionych z VAT, zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE
      VAT-8

    5. wynikający z deklaracji dla podatku od towarów i usług od importu usług lub nabycia towarów oraz usług, dla których podatnikiem jest nabywca
      VAT-9M

    6. wynikający z deklaracji dla podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu
      VAT-10

    7. wynikający ze skróconej deklaracji dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu
      VAT-12

    8. wynikający ze zwrotów dokonanych przez podatników VAT kwot odliczonych przez nich lub zwróconych im z tytułu wydatków poniesionych przez nich na zakup kas rejestrujących
      VAT-Z

    9. wynikający z innych rozliczeń w podatku od towarów i usług
      VAT-In

    10. płatność organu egzekucyjnego za zadłużenia podatnika objęte tytułem wykonawczym
      TWPOD

    Źródło: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12336701/katalog/12704323#12704323 

    autor: Marcin Gandecki, konsultant ds. podatków data: 07.09.2020