Wygrana naszych doradców przed Naczelnym Sądem Administracyjnym
16 sierpnia 2021
Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA) przyznał rację naszym doradcom podatkowym odnośnie tego, że wydatki poniesione na rzecz podmiotu powiązanego z tytułu nabycia usług handlowych nie podlegają limitowaniu w kosztach podatkowych na podstawie art. 15e ustawy o CIT. Wcześniej podobne stanowisko zaprezentował Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (dalej: WSA). NSA oddalając skargę kasacyjną organu podatkowego potwierdził, że ww. usługi nie stanowią usług o podobnym charakterze do usług doradczych, reklamowych i badania rynku.
W szczególności spór dotyczył limitowania w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych na rzecz podmiotu powiązanego z tytułu nabycia usług w zakresie pośrednictwa w sprzedaży i obsługi handlowej, mających na celu pozyskiwanie kontraktów handlowych wraz z obsługą handlową tych kontraktów.
NSA zarzucił organowi podatkowemu zbyt uproszczoną, lakoniczną i pełną uogólnień interpretację zastosowania spornego przepisu w kontekście usług handlowych nabywanych przez podatnika. Choć organ podatkowy przeprowadził analizę językową poszczególnych pojęć użytych w ww. przepisie, to nie wykorzystał jej do rzeczowej argumentacji w sporze, lecz ograniczył się do swego rodzaju obwieszczenia i wysnucia niczym nie popartego twierdzenia o podobieństwie przedmiotowych usług do usług doradczych, reklamowych i badania rynku (przy czym w odniesieniu do tych dwóch ostatnich rodzajów usług organ nie przytoczył rzeczowej argumentacji). Powyższe NSA celnie puentuje zdaniem: „(…) gdyby usługi doradcze odnosić do innych usług w taki sposób, jak czyni to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, to byłyby do nich podobne wszystkie profesjonalne usługi, których świadczenie opiera się na wiedzy i doświadczeniu.”
NSA zwrócił uwagę, że na gruncie art. 15e ustawy o CIT nie ma odrębnej i jednolitej kategorii jak świadczenia (usługi) o podobnych charakterze. Sformułowanie to należy odnosić do konkretnej wymienionej w tym przepisie usługi i dopiero mając za punkt odniesienia daną usługę (spośród wymienionych w ww. przepisie) można analizować, czy określona usługa nabywana przez podatnika (niewymieniona wprost w tym przepisie) ma cechy charakterystyczne dla usług wymienionych w art. 15e ustawy o CIT i czy cechy te przeważają nad elementami charakterystycznymi dla innych świadczeń (usług).
Sądy obu instancji zgodziły się co do tego, że:
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16.03.2021 r., sygn. akt: II FSK 135/21